Международната федерация по автомобилен спорт (ФИА) изрази готовност да спасим перлата на автомобилния си спорт - рали “България”. Това става ясно от писмо на президента Жан Тод до председателя на Съюза на автомобилистите в България (СБА) Емил Панчев.
Заради тоталната шизофрения през последните години успяхме от кръг на световния шампионат да изключим състезанието въобще от международния календар. Защото членове на управителния съвет подаваха жалби срещу собствения си избор, пилоти скачаха на спонсора си. Тотално безумие, което доведе до единствения възможен изход - отнемане на лиценза от страна на СБА за спортна дейност на федерацията по автомобилен спорт (БФАС). Според мнозина със закъснение от няколко години.
От БФАС дори спретнаха протест пред Министерския съвет по неясни причини. Защото лицензът им бил взет от Министерството на младежта и спорта. Любезно премълчаха истината. Единственият член на ФИА към момента е СБА, който от години отдава спортния календар на федерацията с договор. И в момента, в който съюзът прекрати това, се губят всички права за провеждане на състезания. А министерството просто регистрира това.
Защото решението на СБА, взето единодушно да се спрат отношенията с БФАС, е от 16 януари. За което са уведомени както Владимир Илиев, който все още представлява федерацията, така и Калоян Станчев, избран почти единодушно на 21 април 2018 г. И атакуван в съда на следващия ден. И четири месеца протести нямаше.
Миналата година се стигна до пълния абсурд ФИА да ни отнеме правата дори за междуродно състезание и на старт имаше само 26 български екипажа, 10 от които с автомобили извън хомологация. Това бе върхът на пропадането, въпреки че ралито се върна във Варна, там, откъдето започва историята му. Откровеното пестене на пари и най-вече на усилия доведе до тотален крах на състезанието. В името да се запази властта. Причината за отнемането на правата бе повече от тривиална. Просто бяха забавени документите на ралито въпреки напомнянията на СБА.
Тази година обаче бяха направени първите стъпки в правилната посока от новосформираната Автомобилна федерация на България, която за кратко време успя да свърши доста работа, която не е останала незабелязана и от ФИА.
През 2018 г. ралито се проведе в условията на пълна нелегалност. Липсваха дори плакати във Варна, че има такова състезание. За медийно отразяване дори не може да се говори. Тази година само на финалния етап имаше 15 000 зрители, а на официалния старт под дъжда излязоха близо 5000 варненци.
Миналата година се стигна и до абсурда да няма лекарски екип на откриващия етап в Албена, етапите бяха трудно сглобени, докато сега бяха покрити изискванията за европейски стандарт.
Най-големият успех тази година обаче остава броят на пилотите. Защото от четири сезона, откакто стартът се върна край морето, те бяха на второ място по заявки. През 2016 г. са 37, след това стават 54, за да се стигне до абсурдните 29 миналата година. Сега бяха 42. И то в условия на неистова война.
След решението за отнемането на лиценза битката на БФАС продължава с неистови усилия, въпреки че заради съдебните битки едва ли има някой, който да застане твърдо и да заяви, че я управлява. Защото се оспорват решения на общи събрания отпреди години.
Тази година на ралито имаше и двойно повече журналисти от миналата. Което въобще не е за подценяване. Имаше включвания по национална телевизия и доста повече хора разбраха, че има подобно състезание.
“Най-официално, за пореден път заявявам - Автомобилна федерация на България (АФБ) изпълнява годишния календар, приет от БФАС с една-едничка цел - плавен преход с минимално сътресение за пилоти и организатори. Всички точки, спечелени в състезанията през тази година, ще бъдат валидни за крайното годишно класиране във всички дисциплини - както индивидуално, така и отборно. Такъв термин като шампионат на БФАС просто не съществува. За мое огромно съжаление, управителите на БФАС продължават да ви заблуждават (точно такова е тяхното разбиране за работа в полза на спорта)”, се казва в официална позиция на президента на АФБ Камен Михайлов, след като се провали и една от атракциите на сезона - планинското “Българка”, което трябваше да е този уикенд.