Базираната в Холандия и контролирана от руснаци компания за спортни автомобили "Спайкър" (Spyker) сключи във вторник в последния момент сделка с американската "Дженерал моторс" (GM) за придобиване контрола над шведския автомобилопроизводител "Сааб" (Saab). Новата компания ще се казва Saab Spyker Automobiles.
Започналата съвсем неотдавна процедура по ликвидирането на "Сааб" се прекратява, се казва в съобщението на Джон Смит, вицепрезидент на GM по корпоративно планиране и сливане.
Към момента най-големият акционер в "Спайкър" е руският бизнесмен Владимир Антонов. Той държи 29.3% от компанията през международната финансова "Конверс груп", в която е председател на надзорния съвет. Според "Уолстрийт джърнъл" условие в сделката е Антонов да продаде участието си в "Спайкър", което е реализирано през фонда Tenaci Capital, собственост на генералния директор на холандската компания Виктор Мюлер.
GM ще получи привилегировани акции на "Сааб" за 326 млн. долара, които представляват под 1% от акциите с право на глас в шведската фирма. Друго условие е "Сааб" да изкупи обратно тези акции в бъдеще.
Съобщението беше направено от GM без разкриване на финансови подробности. Източници, близки до преговорите, посочват, че "Спайкър" ще плати 400 млн. долара, от които 74 млн. долара ще бъдат в брой, а останалото - под формата на преференциални акции.
Сделката зависи от гаранция, дадена от шведското правителство, върху кредит от 400 млн. евро (564 млн. долара), отпуснат от Европейската инвестиционна банка за бъдещия собственик, който се ангажира с тях да реорганизира компанията. В момента властите в Стокхолм преглеждат отново условията на гаранцията, посочва "Ройтерс".
Съвкупната стойност на активите на "Сааб" е 1 млрд. евро и в това се включват заводите, оборудването и наличните средства. Дълговете са за 528 млн. евро. Така сумата на сделката съставлява 5.26% от активите на "Сааб".
"Спайкър" остана единственият желаещ да купи шведското подразделение на американския автомобилостроителен гигант GM. "Сааб" е сред четирите марки заедно с Pontiac, Saturn и Hummer, от които американската компания се освобождава. Анализатори обаче коментират, че е доста спорно дали "Спайкър" е подходящият собственик.
Компанията произвежда ръчно едва няколко десетки автомобила годишно и по-скоро се надява да извлече полза от техническите ресурси и мрежата за дистрибуция на основания през 1926 г. шведски автопроизводител. В "Спайкър" работят едва стотина души, а в "Сааб" - 34 пъти повече. Годишната продукция на "Спайкър" е 43 луксозни коли, докато шведите пускат на пазара над 90 000.