По време на миналогодишното автомобилно изложение в Париж Volkswagen представиха леко замаскирана концептуална версия на Mark VI Golf GTI – най-новата интерпретация на един от най-харесваните спортни хечбеци на пазара. Новите снимки, които бяха представени тази седмица, показват, че всъщност т.нар. концепция си е напълно готова за серийно производство... чак до фаровете за мъгла и табелите за номерата.
Както се и очакваше стилът на Mark VI Golf остава сходен с този на основния модел, като разликите са предимно в дизайна на предницата. Всъщност последното поколение бе закупено от 1.7 милиона хора. От новия модел се очаква да достигне същите резултати, та дори и да ги подобри леко. И тъй като се предлагат версии с три и пет врати, то моделът би трябвало да допадне на по-широк спектър от клиенти, търсещи по-спортен вариант на европейския хечбек.
Платформата Mark VI Golf e в основата на модификацията GTI и представлява своебразна еволюционна крачка напред спрямо оригинала. Спортният хечбек запазва 2-литровия турбо двигател, но сега вече с мощност от 210 к.с. (което е с 10 к.с. над мощността в стандартния вариант). Максималната скорост възлиза на 240 км/ч, а ускорението до 100 км/ч отнема приблизително 6.9 секунди. Точно толкова впечатляваща е и гъвкавостта на двигателя. На пета скорост GTI ускорява от 80 до 120 км/ч за 7.5 секунди, а дори и на шеста предавка това отнема по-малко от десет секунди.
Това се дължи на модификациите по двигателя, в резултат на което да има постоянен добър въртящ момент през целия оборотен диапазон – с 280 Nm при GTI още при 1 800 об/мин. Отличното представяне при по-ниски обороти също така позволява да се оптимизира и разходът на гориво – на само 7.4 л/100 км. Въртящият момент се предава към предните колела посредством шестстепенна ръчна трансмисия или евентуална шестстепенна скоростна кутия с два съединителя.
Но вместо до увеличат неимоверно мощността на хечбека, както правят по-големите автомобилни компании, VW са се концентрирали върху подобряването на динамиката на новия GTI посредством ново спортно окачване, адаптивни амортисьори DCC, както и електронния диференциал XDS. Предницата на модела е снижена с 22 мм спрямо стандартния Golf. Задницата пък е с 15 мм по-ниско. Цялата архитектура по отношение на пружини, амортисьори и задни стабилизатори е изцяло изменена.
DCC – или dynamic chassic control – постоянно реагира на ситуацията на пътя и пътните условия, като модифицира характеристиките на амортисьорите според ситуацията в рамкките на секунди. DCC може да бъде превключван в режимите Normal, Sport и Comfort.
Заключването на електронния напречен диференциал XDS представлява продължение на електронния диференциал с ограничено приплъзване (EDS), интегриран в системата за стабилност. При бързо взимане на завои – щом електрониката на колата усети, че някое от колела на предната ос започва да се подхлъзва – хидравличната система за стабилност започва да упражнява спирачна сила на съответното колело, така че да се възстанови сцеплението. Всъщност XDS служи като своебразно заключване на напречния диференциал, който компенсира за недозавиването, типично за автомобилите със задвижване на предните колела.
Отвътре GTI идва стандартно с тънките и предлагащи отлична опора предни седалки, като те се предлагат, тапицирани с изкуствен материал или с кожа (срещу доплащане). Възглавниците за главите, които носят логото GTI, са подсигурени срещу камшичния ефект. Другите екстри включват стоманени педали, алуминиева топка на скоростния лост, както и кожен волан с логото GTI в центъра. До петима възрастни души могат да се настанят удобно в колата, като задната седалка може да се сгъне, така че да увеличи багажното пространство на 1 305 литра. Иначе на разположение са само 350 литра чисто багажно място.
Първите продажби ще започнат тази седмица в Германия, като версиите за Северна Америка се очаква да пристигнат в средата на годината. Но няма съмнение, че новият GTI е красавец...