Днес започва най-завладяващото адвенчър състезание с коли в света – рали „Дакар“. 28-ото издание ще има доста промени в сравнение с преди и откъм маршрут, и откъм участващи отбори.
Уникалната надпревара стартира от Буенос Айрес и ще завърши на 15-и януари в столицата на Перу – Лима. Наследникът на легендарното състезание„Париж – Дакар“ преди две години се премести в Латинска Америка заради опасната обстановка и заплахи за терористични нападения в много държави на Черния континент. Решението обаче се оказа изключително успешно, тъй като Южна Америка предлага изключително разнообразни терени през пустинни и планински терени, което направи състезанието дори още по-интересно. И тази година обаче има новост. За първи път ралито ще стъпи и в Перу, където отново ще има незабравими тимове за екипите, много от които са дошли не за титла, а просто да завършат състезанието.
Ралито е минало през 27 страни от създаването му през 1978 година досега. Общият брой на екипажите, които ще започнат надпреварата тази година, е 465. В рамките на 14 дни те ще се борят за 4 титли в категориите мотоциклетисти, АТВ, автомобили и камиони. Пилотите Младен Вачков и Петър Ценков ще представят България при АТВ. Всеки ден сателитният канал „Евроспорт“, който е официален партньор на надпреварата, има предавания с преки включвания.
При колите тази година ще е изключително интересно. След излизането като отбор на най-титулувания тим в надпреварата Мицубиши (моделът Паджеро) преди няколко години заради икономическата криза, тази година пък и Фолксваген (моделът Туарег), който е абсолютен доминатор в последните три издания, реши да се откаже, свивайки бюджета си.
Третият голям липсващ ще е тимът на BMW. Само че там е по-различно, тъй като няма да видим моделът X5, който бе основен конкурент на VW. BMW обаче запазват отбора, но в него вече ще гледаме старата пушка - легендата и деветкратен победител с мотоциклет и кола Стефан Петерханзел с кросоувър моделът на марката MINI – дъщерна на германския концерн. Така че – парите са зад този тим и няма да е изненада, а напротив, ако победителят тази година дойде именно от там. Като основен конкурент в надпреварата се очертава рейнджърският тим на приключенеца Роби Гордън. Янкито взе катарският принц и действащ шампион Насър Ал-Атия в състава си, който изведнъж остана без работа след случилото се с VW. Изключителният шампион и самият Роби Гордън с техните Хамъри ще се опитат да смачкат всичко по пътя си, като тази година бившият състезател от НАСКАР сериите и трети преди няколко години обеща, че колата няма да се спре пред нищо. Най-интересното е, че Ал-Атия е и национален състезател по спортна стрелба на Катар и има да се бори за олимпийски квоти тази година.
Така, изданието 2012 при колите крие много неизвестни и ще бъде изключително интересно.
При камионите загубата е може би най-голяма. Там големият липсващ е „царят на ралито“ Владимир Чагин. Седемкратният победител в състезанието миналата година официално спечели за последен път, а сега вече е директор на отбора. Все пак КАМАЗ са си супер фаворити, а за първи път в надпреварата се пуска и бившият пилот от Формула 1 Йорс Верстапен с MAN.
При мотоциклетите битката е ясна. Там Марк Кома и Сирил Деспре ще бъдат в жесток дуел както всяка от последните години. КТМ-ите са най-силните машини в това състезание и двамата ще яздят в нереална битка из пустините.
Последната дисциплина е при четириколките. Там братята Алеандро и Маркос Патронели, които на всичкото отгоре са и аржентинци, са не просто фаворити, а страхотни претенденти за титлата при АТВ-ата.
Едно е ясно – каквото и да стане, ще видим изключителни дуели в различните етапи, невероятно пейзажи, спиращи дъха изпреварвания и въодушевяващи душата моменти и тази година, затова, който обича и приключенията и колите, не трябва да пропуска най-великото рали в света.