Този спортен автомобил е един от малкото в историята на автомобилостроенето, който стана "икона" почти с появата си. Колата e почти такъв символ на 60-е години на миналия век, като миниполата и Битълс. E-Type са имали такива знаменитости, като Джордж Бест, Бриджит Бардо, Тони Къртис и Стив МакКуин. Дизайнът на E-Type и днес влияе на решения в областта на стила и дизайна на бъдещите модели на Jaguar.
За идеалните си пропорции на купето E-Type е задължен на Малкълм Сейър, специалист в областта на аеродинамиката, който преди това използвал опита си в тази насока и в проектирането на състезателните ягуари, победители в Льо-Ман - моделите C- и D-Type. Даже Енцо Ферари е признал, че моделът е най-красивият автомобил в света.
Jaguar представи E-type в Женева в 1961-а година и направи фурор сред журналистите и посетителите на изложението. Много кратко след това колата получи множество възторжени отзиви в пресата и някои смятат, че всъщност е и най-сниманият автомобил в света. Това е и причината празнуването на половинвековния юбилей на Jaguar да започне именно на Женевския автосалон 2011-а.
Представянето на E-Type на отбрани представители на световната преса е станало в ресторанта на хотела Parc des Eaux Vives в Женева на 15 март 1961-а, огромният възторг и ажиотаж на журналистите, предизвикани от демонстрационното возене с E-Type по близките височини, били толкова впечатляващи, че основателят на Jaguar сър Уилям Лайънс незабавно отпратил главния си тест-пилот Норман Дюис през нощта да докара още един автомобил от Ковънтри в Швейцария.
Колата е била изключително динамична за времето си - максималната скорост достигала 240 км/ч и в същото време цената й е била доста по-ниска от тази на цените на конкуренцията с подобни динамични и мощностни показатели. E-Type става първият достъпен суперкар и си остава истинска автомобилна икона и желана придобивка за 14-е си години предлагане на пазара. E-Type струвал 2 256 паунда и 15 шилинга, заедно с данъка и фирмените джанти, които се плащали като екстра, което в съвременни пари прави едва 38 000 евро.
Шестцилиндровият 3,8 л двигател на E-type пет пъти качва Jaguar на най-горното стъпало на стълбата на победителите в Льо-Ман, модификацията за 1961-а предлага 265 к.с. максимална мощност и максимален момент от 352 Нм. Това позволило на E-Type, както и на предшественика му XK120, да стане най-бързият сериен автомобил в света за времето си.
Производството на различните варианти E-type спира през юни 1974-а с пускането на специална серия от петдесет родстъра, на всеки от които е била монтирана табличка с подпис на сър Уилям Лайънс. Колата с индекс HDU 555N е последният автомобил E-type, слязъл от конвейера и той се пази в компанията Jaguar и днес. Всичко са произведени над 70 000 екземпляра, което направило модела сериен спортен автомобил номер едно в Европа.