Бившият президент на Черно море Красен Кралев коментира за "7 дни спорт" ситуацията на спонсорския пазар в българския клубен футбол. Според Кралев, който е експерт в областта на спортния маркенитг и реклама, следващите няколко месеца ще бъдат решаващи за отношенията на клубовете със спонсорите.
- Г-н Кралев, защо интересът на спонсорите към клубния ни футбол е толкова нисък и дори компания като "М-Тел" намалява парите за Левски?
- Според мен една част от проблема е в това, че всички са прекалено много предпазливи заради финансовата криза. За България тази криза е повече шашкане, отколкото реалност. Вярно е, че банковата ни система има проблеми, тъй като повечето банки у нас са чуждестранни и от тях парите се изтеглиха за чужбина. Получи се декапитализация, която ограничава кредитирането и така по веригата се стига до намалена покупателна способност на хората. Това няма как да не се отрази и върху спонсорирането на футбола.
- Как ще коментирате поведението на отделните компании, които са свързани с българския клубен футбол?
- Знам, че и трите мобилни оператора преразглеждат сериозно бюджетите си в частта им за реклама. Знаете, че "Глобул" е спонсор на националния отбор и партнира отделно с Литекс, "М-Тел" рекламира в Левски, а "Вивател" доскоро работеше с ЦСКА. Ясно е, че следващите две години ще бъдат доста тежки за футбола ни. Всички компании режат първо от разходите си за маркетинг и реклама, което според мен е погрешна тактика. Но всеки има право на собствено поведение.
- Изнасянето на "А" група на телевизионния пазар с 85 мача само за пролетта ще повиши ли интереса на спонсорите?
- Ясно е, че следващите три-четири месеца ще бъдат критични. Първо обаче трябва да се констатира оживление на телевизионния пазар, да видим първо там нови спонсори. Когато то е налице, тогава вече ще може да се говори и за завишаване на интереса на спонсорите към клубовете.
- Според вас цените за генерално спонсорство на клубовете от "А" група на какво ниво са?
- Факт е, че клубовете искат много пари, без да си дават ясна представа за пазара и реалните цени. В масовия случай у нас футболният клуб е собственост на голям меценат или компания. Съответно останалите субекти от бизнеса не са съвсем склонни да спонсорират клуба му, особено ако са конкуренти. Затова най-често тези клубове се спонсорират от фирми, които са от кръга около съответния бизнесмен или компания. За всички е ясно, че има клубове като Литекс, Черно море и Черноморец, които съвсем спокойно могат да минат и без страничен генерален спонсор, тъй като се финансират от силни компании. Всички останали, в това число и Левски и ЦСКА, имат нужда от спонсори.
- Казахте, че исканите цени често пъти са твърде високи. Какво имате предвид?
- За мен базата при този вид ценообразуване е националният отбор. Неговите спонсори плащат годишно суми от порядъка на 500 000-600 000 лв. Срещу това се сдобиват с пазар от 6 млн. души. На какво отгоре клубовете трябва да искат повече, при положение че пазарният им потенциал е доста по-нисък.